تبلیغات هدفمند چیست؛ انواع و مزیت‌های آن کدامند؟

دسته بندی مطالب کاربردی

تبلیغات و بازاریابی هدفمند (Targeted advertising) در واقع شامل تبلیغاتی است که چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت آفلاین، بر اساس بخش‌بندی بازار مخاطبانی را با ویژگی‌های مهم هدف قرار می‌دهد تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. این ویژگی‌ها می‌توانند وضعیت اقتصادی، جنس، سن، نسل، سطح تحصیلات، سطح درآمد و اشتغال باشند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در تبلیغات هدفمند بخش‌بندی بازار است، دارابودن این امکان به شما کمک می‌کند تا برای هر بخش محتوای سفارشی و شخصی‌سازی‌شده داشته باشید و از منابعی که دارید به‌درستی استفاده کنید.

شکل‌های سنتی تبلیغات، از جمله روزنامه‌ها، بیلبوردها، مجلات به‌تدریج با تبلیغات آنلاین جایگزین می‌شوند و به همین دلیل اهمیت استفاده از تبلیغات آنلاین به‌شدت روبه‌افزایش است.

در این مقاله نحوه عملکرد تبلیغات هدفمند آنلاین، و انواع و مزایا آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

شرح عملکرد تبلیغات هدفمند آنلاین

برای ایجاد تبلیغات هدفمند آنلاین، ابتدا باید در شبکه‌های تبلیغاتی مانند کاپریلا یک کمپین تشکیل دهید. این شبکه‌ها تبلیغات شما را بر اساس اطلاعاتی که از کاربران دارند و اهداف موردنظر شما به مخاطبان نمایش می‌دهند.

سپس پلتفرم‌های تبلیغاتی با استفاده از چندین منبع و روش‌های مختلف اطلاعاتی را در مورد مخاطبان کسب می‌کنند از جمله اینکه آن‌ها در جست و جوی چه نوع محصولاتی هستند. یکی از روش‌های رایجی که پلتفرم‌های تبلیغاتی از آن استفاده می‌کنند استفاده از کوکی‌های وب‌سایت‌هایی است که کاربران به آن‌ها سر می‌زنند.

کوکی‌ها فایل‌های بسیار کوچکی هستند که اطلاعاتی از عملکرد شما در سایت‌ها و مرورگرها را در خود ذخیره کرده و به سرویس‌هایی مثل شبکه‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند. روش دیگر جمع‌آوری داده‌ها، موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی هستند که در ایران کمتر استفاده می‌شود و مباحث پیچیده و گسترده‌ای را شامل می‌شود.

پلتفرم‌های تبلیغاتی با دانستن ویژگی‌های مهم و رفتار آنلاین کاربران، تبلیغات شما را در وب‌سایت‌های مختلفی نمایش می‌دهند، این نمایش به‌گونه‌ای است که ممکن است برای کاربر الف، تبلیغ محصولی از دسته‌بندی کالاهای دیجیتال نمایش داده شود و برای کاربر دیگر در همان سایت و همان جایگاه بنر، تبلیغ لوازم‌التحریر فروشگاه شما نمایش داده شود. این روش که ریتارگتینگ هم نامیده می‌شود، می‌تواند احتمال خرید مشتری بالقوه‌ای که سایت شما را ترک کرده افزایش دهد.

ارسال پیامک تبلیغاتی

مزایای تبلیغات هدفمند

تبلیغات هدفمند مزایای بسیار زیادی برای برندها و کسب‌وکارها دارند که در اینجا مهم‌ترین آنها را بیان می‌کنیم:

1 –  فراهم نمودن امکان شخصی‌سازی تبلیغات

شخصی‌سازی تبلیغات به دلیل تأثیر آن بر جذب و حفظ مشتری، نرخ کلیک (CTR) و ارزش طول عمر مشتری (CLV) به یکی از مهم‌ترین ارکان بازاریابی دیجیتال تبدیل‌شده است. تبلیغات هدفمند این امکان را در اختیار برندها قرار می‌دهد که بر اساس اطلاعاتی که از مشتریان دارند، پیام‌های متفاوتی را برای کاربران مختلف ارسال کنند. هرچه برندها درک بهتری از نیازهای مخاطبین خود داشته باشند مشتریان آنها واکنش بهتری نسبت به تبلیغات آن برند از خودشان نشان می‌دهند. تحقیقات انجام شده دررابطه‌با تحقیقات هدفمند نشان می‌دهد که:

۷۱-1 درصد از مشتریان تبلیغات شخصی را ترجیح می‌دهند.

2- استفاده از تبلیغات شخصی‌ در بازاریابی دیجیتال می‌تواند درآمد را تا ۱۵ درصد افزایش دهد.

3 – استفاده از تبلیغات شخصی باعث می‌شود که 44 درصد مشتریان چندین مرتبه محصولات شما را خریداری کنند.

2 – ایجاد یک برند ماندگار و مؤثر

اگر تبلیغات یک برند، عمومی یا ضعیف باشد کارایی زیادی برای آن به همراه نخواهد داشت. قراردادن تبلیغاتی در صفحه مرورگر یک کاربر که با علایق آن هم‌خوانی ندارد، فقط به شهرت آن برند لطمه می‌زند.

برعکس برندها می‌توانند با ارائه تبلیغات مرتبط و محتوای مفید به مخاطبان، شهرت خود را بهبود بخشند. این کار باعث شناخت بهتر مشتریان و ایجاد برند مؤثر می‌شود.

 ۳-  انجام یک بازاریابی آسان و مؤثر

تبلیغات هدفمند بهره‌وری محتوای یک برند را به حداکثر می‌رساند. تبلیغات عمومی نسبتاً مزایای خوبی دارد؛ اما دارای بهره‌وری کم و پرهزینه است.

تبلیغات هدفمند با خودکارسازی اولیه برای انتشار تبلیغات متناسب با هر بخش مخاطب، بخش عمده‌ای از کار را برای یافتن مشتریان بالقوه و جذب آن‌ها به برند را در بر می‌گیرد.

4 – افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

تبلیغات هدفمند بر داده‌هایی که قبلاً در مورد مشتریان جمع‌آوری شده است، علایق و گرایش‌های رفتاری تمرکز دارد با استفاده از این داده‌ها نسبت به جذب مشتریان اطمینان بیشتری داریم. به‌طورکلی تبلیغات هدفمند باعث بهبود نرخ بازگشت سرمایه خواهند شد.

معرفی انواع تبلیغات هدفمند

چندین نوع تبلیغات هدفمند وجود دارد. ما در اینجا به معرفی هرکدام از این تبلیغات خواهیم پرداخت. ازجمله مهم‌ترین نوع تبلیغات هدفمند عبارت‌اند از:

·      متنی

·      رفتاری

·      هدف‌گذاری جغرافیایی

·      هدف‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

·      ریتارگتینگ

تبلیغات هدفمند متنی

در این روش، به‌جای قراردادن تبلیغات در سرتاسر وب و در وب‌سایت‌هایی که ربطی به برند یا محصول ارائه شده ندارند محتوای تبلیغاتی در کنار سایر محتوای مرتبط با چیزی که تبلیغ می‌شود قرار داده می‌شود، این کار یک تجربه یکپارچه‌تر برای مشتریان ایجاد می‌کند.

به طور معمول در این روش، بازاریابان یک تبلیغ ایجاد می‌کنند و آن را با کلمات کلیدی خاصی مرتبط می‌کنند سپس ناشر آن را تحلیل کرده و در صفحات مرتبط‌تر قرار می‌دهد.

تبلیغات هدفمند رفتاری

تبلیغات هدفمند رفتاری مشابه با تبلیغات متنی دارد. این روش بر اساس رفتار کاربر تبلیغات را در کل وب‌سایت قرار می‌دهد. عواملی که در شکل‌گیری  تبلیغات هدفمند رفتاری نقش به سزایی دارند عبارت‌اند از: لینک‌های کلیک شده، خریدها، مدت‌زمان صرف شده در صفحات وب و ...

تبلیغات هدفمند جغرافیایی

هدف‌گذاری جغرافیایی یک ابزار ضروری برای بازاریابان دیجیتالی است، مخصوصاً برای برندهایی که به‌صورت محلی یا در مکان‌های خاصی فعالیت می‌کنند. در این روش تبلیغات برای کاربران بر اساس موقعیت جغرافیایی آن‌ها منتشر می‌شود. این نوع تبلیغات برای برندهایی که محصولی می‌فروشند که در مکان خاصی کاربرد دارد مفید است.

تبلیغات هدفمند در رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی به کانونی برای تبلیغات و تجارت الکترونیک تبدیل شده‌اند، امروزه بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به‌جای خرید از وب‌سایت فروشگاهی از طریق شبکه‌های اجتماعی خرید کنند. استفاده از تبلیغات هدفمند در رسانه‌های اجتماعی به برندها کمک می‌کند تا از رفتار مصرف‌کنندگان در کل وب‌سایت، موتورهای جست‌وجو و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی برای ارائه تبلیغاتی که نشان‌دهنده علایق کاربران هستند استفاده کنند. تبلیغات هدفمند در رسانه‌های اجتماعی را می‌توان نوعی تبلیغات هدفمند رفتاری نیز در نظر گرفت.

 


ریتارگتینگ

ریتارگتینگ یک ابزار ضروری برای بازاریابان دیجیتالی است، زیرا روی مشتریانی که قبلاً از خدمات برند استفاده کرده‌اند و یا تمایل به استفاده از محصولات آن داشته‌اند سرمایه‌گذاری می‌کند. در این روش مجموعه‌ای از پیام‌های تبلیغاتی (تبلیغات نمایشی، ایمیل‌ها، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و غیره) با رفتارهای ذخیره شده از زمانی که مشتری در حال تعامل با یک برند است مرتبط می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، مشتری که یک کرم مرطوب‌کننده می‌خرد احتمالاً با تبلیغاتی در مورد سایر لوازم آرایشی مورد هدف قرار می‌گیرد.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی انواع تبلیغات هدفمند پرداختیم و مزایایی در باب هر یک نیز بیان کردیم.

توجه داشته باشید تعیین و تخصیص بودجه همواره یکی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های موجود در انواع روش‌های تبلیغاتی است. ازآنجایی‌که تبلیغات هزینه‌های بالایی دارد، باید سعی کنید آن را به‌گونه‌ای انجام دهید که بیشترین بازدهی را داشته باشد. تبلیغات اینترنتی هدفمند، با نمایش تبلیغات برای مخاطبان هدف و علاقه‌مند، بازدهی بالایی ایجاد می‌کنند و می‌توانند با هزینه کمتر، فروش و نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهد.

 بانک اطلاعات

 

دید گاه خود را بنویسید